Profilaktyka przy żylakach

Dbaj o zdrowe nogi na co dzień

dbaj o nogi na co dzień

Artykuł opublikowany dzięki uprzejmości autora, dr n.med. Michała Molskiego – flebologa, specjalisty chirurgii naczyniowej i chirurgii ogólnej ze Szpitala Eskulap – Centrum Leczenia Chorób Serca i Naczyń w Osielsku.

Pandemia koronawirusa zamknęła  nas w domach. Brak ruchu prowadzi do zastoju krwi ich chłonki w nogach, skutkuje obrzękami i może wywołać powikłania. Pacjenci z żylakami obawiają się zakrzepicy żylnej i owrzodzenia żylnego.

Dbaj o zdrowe nogi i żyły aby uniknąć dolegliwości i powikłań. To proste, zastosuj się do 4 zasad!

  1. Ruszaj się!

Każda forma ruchu poprawi krążenie w twoich nogach. Spaceruj, wykonuj ćwiczenia z ulubionym trenerem, w sieci znajdziesz sporo inspiracji. Ja osobiście wróciłem do ćwiczeń jogi, pomaga mi ona zadbać o ciało i wyciszyć umysł.

  • Ruszaj się przynajmniej 3 razy dziennie przez minimum 10 minut.
  • Zaplanuj trasę po mieszkaniu lub dookoła stołu.
  • Aby pobudzić krążenie musisz zrobić co najmniej 40 kroków.
  • Pamiętaj aby chód był dynamiczny!
  • Włącz ulubioną muzykę i tańcz
  • Wykonuj ćwiczenia przygotowane przez fizjoterapeutów Szpitala Eskulap.
  1. Podnieś nogi do góry!

Podnieś nogi do góry, może to brzmi banalnie ale jest to również skuteczny sposób aby poprawić odpływ krwi i chłonki z nóg i zmniejszyć ciężkość nóg i obrzęki oraz zmniejszyć ryzyko zakrzepicy.

Jeśli nogi po nocnym odpoczynku są nadal spuchnięte a w okolicach kostek pojawiają się pęcherzyki lub strupki, skóra jest ścieńczała i podatna na uraz to twoje nogi są zagrożone powstaniem owrzodzenia żylnego!

  • W ciągu dnia odpoczywaj w pozycji leżącej
  • W ciągu dnia stosuj odpowiednio dobrane i dobre jakościowo medyczne wyroby uciskowe np. podkolanówki
  • Na noc nogi układaj nieco wyżej od reszty ciała.
  • Zobacz i wypróbuj to proste i skuteczne ćwiczenie.
  1. Dbaj o nawodnienie!

Pamiętaj,  że odwodnienie powoduje zagęszczenie krwi i sprzyja zakrzepom.

  • Pij przynajmniej 2 litry płynów na dobę.
  • Unikaj napojów odwadniających jak alkohol, kawa, czarna herbata.
  1. Dbaj o dietę!

Odpowiednia dieta ma kluczowe znaczenie dla zdrowia twoich żył i nóg, dobrego samopoczucie oraz utrzymania odporność tak ważnej w czasach epidemii. Nadmierna masa ciała zwiększa ciśnienie krwi w żyłach i pogarsza krążenie.

  • Nie ulegaj pokusie podjadania, jedz tylko o określonych porach dnia. Unikaj produktów przetworzonych, cukru i soli!
  • Jedz czerwone i fioletowe warzywa i owoce oraz te z dużą zawartością potasu, najlepiej w postaci surowej z dodatkiem oleju lnianego.
  • Na twojej liści powinny się znaleźć banany, brukselka, brzoskwinie, jabłka, czarne porzeczki, żurawinę, pomidory, czerwona cebula i kapusta, czosnek, ziemniaki.
  • Unikaj potraw ciężkostrawnych i wzdymających, włącz do diety produkty mleczne, fermentowane jak jogurt czy kefir.
  • Podnieś poziom witaminy D poprzez suplementy i opalaj się na balkonie.

Jeśli powyższe porady nie przyniosą poprawy skorzystaj z telekonsultacji ze specjalistą aby omówić możliwe leczenie.

Related Posts