Profilaktyka przy żylakach

Jak brak ruchu podczas pandemii COVID-19 wpływa na rozwój pnż?

ruch przy pandemii covid-19

Otyłość, nadwaga i brak ruchu to główne czynniki wpływające na rozwój przewlekłej niewydolności żylnej. Lekarze apelują, aby także w czasie pandemii COVID-19, pamiętać o aktywności fizycznej. Pomaga ona w zapobieganiu powstawania żylaków oraz łagodzi dolegliwości bólowe u chorych, u których zmiany się już pojawiły.

Jak powstają żylaki

Żylaki kończyn dolnych to zmiany powstające w warunkach działania zwiększonego ciśnienia hydrostatycznego krwi na ściany naczyń żylnych. Wysokie ciśnienie krwi  utrudnia odpływ krwi i powoduje jej zastój oraz osłabienie elastyczności ścian oraz zwiększa jej podatności na rozciąganie.

W początkowym etapie choroby zmienione naczynia tworzą najczęściej tzw. „pajączki”, które nie są przyczyną bólu czy innych przykrych dolegliwości. Zatem przez wielu traktowane są jedynie jako defekt kosmetyczny.

Nieleczona przewlekła niewydolność żylna i coraz większa ilość gromadzącej się krwi powoduje dalsze rozszerzanie i skręcenie naczyń oraz powstawanie wrzecionowatych, workowatych lub balonowatych uwypukleń – żylaków. Najczęściej mają one średnicę około 4 milimetrów i są wyczuwalne jako miękkie „guzki” położone podskórnie. Naczynia zmienione chorobowo są widoczne przez skórę, najczęściej tworzą linie niebieskiego koloru o wężowatym kształcie. U większości chorych pojawiają się one w okolicach pod kolanami i na łydkach.

Kliniczne objawy powstałych żylaków to przede wszystkim:
  • uczucie ciężkich nóg,
  • ból i kurcze łydek,
  • uczucia ciepła,
  • obrzęki nóg nasilone wieczorem,
  • uczucie „niespokojnych nóg”,
  • nocne kurcze nóg

Profilaktyka i leczenie

Oprócz` metod farmakologicznych i chirurgicznych ważnym elementem leczenia i zapobiegania przewlekłej niewydolności żylnej jest stosowanie prawidłowej diety oraz umiarkowana aktywność fizyczna.

Choć problem żylaków dotyka coraz częściej osoby młode, wciąż jeszcze największą grupą chorych zmagających się z tym problemem są osoby starsze. Wiek senioralny to czas, kiedy w dużym stopniu zmniejsza się nasza aktywność fizyczna. Oparta jest ona przede wszystkim na spacerach, wyjściu do sklepu czy wykonywaniu codziennych prac domowych. Wciąż jeszcze niewielu seniorów korzysta z regularnych zajęć sportowych czy wykonuje ćwiczenia samodzielnie.

Zaledwie 30 minut aktywności fizycznej dziennie pomaga zapobiegać powstawaniu PNŻ oraz pomaga utrzymać efekty zabiegu leczenia żylaków.

Pandemia koronawirusa COVID-19, z którą walczymy od marca 2020, nałożyła na nas pewne ograniczenia. W tym trudnym czasie, apeluje się, aby szczególnie osoby starsze pozostały w domu. Przez te obostrzenia, towarzysząca im codzienna aktywność fizyczna, obecnie skupiona jest na czynnościach wykonywanych w domu. Niestety wiele osób spędza ten czas przed telewizorem lub leżąc w łóżku, czasem w praktycznie całkowitym bezruchu. Brak aktywności fizycznej nawet przez kilka tygodni może w znaczący sposób przyczynić się do rozwoju objawów PNŻ oraz nasilenia dolegliwości bólowych. W okolicach łydek mogą pojawiać się także obrzęki.

30 minut dla zdrowych nóg

Profilaktyka przewlekłej niewydolności żylnej – zapobieganie powstawania chorby oraz łagodzenie jej objawów- opiera się o kilka istotnych czynników. Jednym z najważniejszych elementów tych działań jest aktywność fizyczna. Jak zatem w czasie pandemii prowadzić  profilaktykę pnż?

Pamiętaj!

Aktywność fizyczna powinna być przyjemna. Wykonuj ćwiczenia, na które pozwala twoja kondycja. Dobierz aktywność do swoich możliwości i dopasuj do indywidualnych preferencji. Zbyt duży wysiłek, szczególnie w przypadku osób starszych, może być przyczyną pogorszenia się stanu zdrowia. Jeśli nie wiesz jaki rodzaj ćwiczeń jest dla ciebie odpowiedni, skorzystaj z porady lekarza lub fizjoterapeuty. Obecnie możesz to zrobić nie wychodząc z domu. Wiele przychodni prowadzi porady telefoniczne, podczas których lekarz przeprowadza dokładny wywiad chorobowy oraz, jeśli jest to możliwe, wydaje zalecenia dla pacjenta.

Related Posts