Profilaktyka przy żylakach

Profilaktyka przy PNŻ – ruch to zdrowie!

Profilaktyka przy pnż - ruch to zdrowie

Lekarze podkreślają, że regularna, umiarkowana aktywność fizyczna to czynnik, który ma ogromny wpływ na zdrowie nóg. Czy ćwicząc regularnie jesteśmy w stanie zatrzymać rozwój choroby żylnej? 

Specjaliści podają, że do zachowania zdrowych nóg bez żylaków i obrzęków nasz organizm potrzebuje tylko 30 minut umiarkowanego treningu każdego dnia. Nie wszyscy jednak jesteśmy w stanie chodzić na siłownię lub zajęcia fitness, aby być w dobrej kondycji. jakie więc ćwiczenia możemy wykonywać w domu lub na świeżym powietrzu,  aby nie dać się chorobie żylnej?

Spaceruj

Chodzenie to bardzo korzystna dla naszego organizmu aktywność fizyczna. Dodatkowo jest ona zwykle  bezpieczne dla osób w każdym wieku i na różnych poziomach sprawności. Regularne spacery mogą pomóc schudnąć, utrzymać zdrowe ciśnienie krwi oraz wzmocnić kości i mięśnie. Spaceruj po lesie czy po parku, zabierz swojego psa na dłuższą przechadzkę lub wysiądź dwa przystanki wcześniej wracając do domu autobusem.

Jeździj na rowerze

Jazda na rowerze jest ćwiczeniem, które nie wymaga od nas wielkiej sprawności fizycznej, nie pochłania także dużej ilości wysiłku. Podobnie jak chodzenie, sprzyja  zwiększeniu krążenia, jednocześnie chroniąc stawy. Regularne jazda na rowerze może wzmocnić mięśnie łydek i wspierać zdrowy przepływ krwi. Sam zdecyduj czy wolisz tradycyjny czy stacjonarny rower.

Jeśli nie masz dostępu do roweru, nadal możesz rozciągać mięśnie nóg, leżąc na plecach, przyciągając kolana do klatki piersiowej i wykonując ruch pedałowy nogami.

jazda na rowerze

Ćwicz w domu

Podnoszenia nóg to proste ćwiczenie, które nie wymagają specjalnego wyposażenia i możesz wykonywać je w domu. Zacznij od leżenia płasko na plecach. Podnieś jedną nogę i trzymaj ją w  powietrzu przez kilka sekund. Wykonaj kilka powtórzeń zmieniając nogi. To ćwiczenie pomaga przede wszystkim w rozciąganiu mięśni nóg. Wiele osób ćwiczy także podnoszenie nóg podczas stania. Oprócz rozciągania mięśni i poprawy krążenia ćwiczenie to może zwiększyć elastyczność mięśni.  Przytrzymaj stabilny przedmiot, taki jak krzesło i wyciągnij przed siebie jedną nogę. Utrzymaj tę pozycję przez kilka sekund, a następnie zmień nogę.

Wykroki nóg działają na wiele różnych grup mięśni stóp i łydek. Gdy mięśnie te są silne i zdrowe, mogą pomóc utrzymać przepływ krwi we właściwym kierunku. Zacznij od stania lekko rozstawionymi stopami. Zrób krok do przodu i zegnij kolano. Pamiętaj, aby trzymać kolano bezpośrednio nad kostką. Przytrzymaj nogę przez kilka sekund, a następnie wyprostuj się i zmień nogę.

Kołysanie nóg to sposób na rozciągnięcie mięśni stóp. Pomaga ono również poprawić siłę i krążenie mięśni. Rozpocznij od oparcia ciężaru na stopie przez kilka sekund, a następnie opuść piętę. Następnie oprzyj ciężar na pięcie i unieś piłkę. Możesz wykonać to ćwiczenie stojąc lub siedząc. Jeśli stoisz, pamiętaj o przytrzymaniu stabilnego przedmiotu, aby zachować równowagę.

Podnoszenie nóg może pomóc złagodzić opuchnięte lub obolałe nogi spowodowane przez cofnięty przepływ krwi. Zacznij od leżenia na plecach na podłodze lub na łóżku. Następnie unieś nogi prosto w powietrze. W razie potrzeby oprzyj je o ścianę. Utrzymaj tę pozycję przez kilka minut, a następnie opuść nogi na ziemię. Powtórz w razie potrzeby.

Idź na basen

Pływanie to doskonała forma aktywności fizycznej dla osób z żylakami. Kopanie wykonywane podczas pływania nie tylko pozwala ci poruszać się w wodzie, ale także wypycha krew z nóg. Kiedy pływasz, twoje nogi czasami znajdują się zasadniczo powyżej poziomu serca, ponieważ jesteś w pozycji poziomej, a to również zwiększa przepływ krwi z żył nóg.